جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیر فعال است .
لطفا آن را در بخش تنظیمات مرورگر خود فعال نمایید.
پس از فعال نمودن آن میتوانید برای برگشت به پورتال اینجا کلیک کنید.
صفحه نخست مقالات چگونه صفحه کلید رایانه خود را کاملا تمیز کنیم؟
چگونه صفحه کلید رایانه خود را کاملا تمیز کنیم؟


صفحه کلید رایانه یکی از لوازم جانبی مهم کامپیوتر شماست ، اما همین قطعه با گذشت زمان دچار خاک گرفتگی و آلودگی های خارجی می شود و یک منبع میکروبی و بیماری زا زیر انگشتان شما تشکیل می دهد. زدودن گرد و غبار ، تمیز کردن آلودگی ها، و تمیز کردن ابزار شماره یک ورود اطلاعات رایانه خود را از راهنمایی های این مقاله بیاموزید تا با خیال راحت تری با کیبرد رایانه خود کار کنید.

 

روش های بسیاری برای تمیز کردن دکمه ها و اجزا کیبرد بسته به آنچه فضای کیبرد را آلوده است وجود دارد. ما این روش ها را بر اساس نوع طبقه بندی کرده و در مورد هر یک به وقت خود توضیح خواهیم داد، اما اولین کاری که قبل از هر کار دیگری باید انجام داد این است: صفحه کلید خود را از رایانه جدا کنید! برخی از روش های پاک سازی از نظر تئوری می تواند سبب بروز برخی صدمات به صفحه کلید شود اگر جریان الکتریکی در آن وجود داشته باشد، بنابراین حتما آن را از کیس رایانه جدا کنید و اگر از نوع بی سیم است باتری ها را بیرون بیاورید.

گرد و خاک

از مشکلات شایع در دفاتر و منازل، وجود گرد و غبار چسبیده روی دکمه های کیبرد و در کناره های آن است که گاه واقعا می تواند تایپ کردن را ناخوشایند کند. حل این معضل با این حال آسان است. برای تمیز کاری روزانه، شما می توانید از برس کوچک که دارای موهای زبر است، مانند تصویر زیر استفاده کنید.

همچنین استفاده از جارو برقی کوچک دستی و یا اسپری هوای فشرده توصیه می شود که می تواند به خوبی سبب پاک سازی گرد و غبار گردد.

برای پاک سازی تکمیلی گرد و غبار باقی مانده که معمولا سخت پاک می شود، از برس زبر یا یکی از جاروهای زبر جاروبرقی خانگی برای کمک به پاک کردن این جور گرد و غبارها استفاده کنید.

جرم

استفاده روزانه می تواند نوع دیگری از آلودگی را روی کلیدهای کیبرد رایانه تان ایجاد کند. اما برای تمیز کردن مراقب اسپری های ضد عفونی کننده باشید؛ بسیاری از آنها به اندازه ای قوی است که پس از استفاده از آن روی سطح کلیدها دیگر تا مدت ها نمی توانید دستان خود را در تماس با کلیدها برای مدت طولانی نگه دارید و سبب عوارض جانبی برای شما می گردند. سعی کنید از آنهایی استفاده کنید که ویژه لوازم الکترونیکی باشد. شخصا، گزینه مورد علاقه من استفاده از محلول ایزوپروپیل الکل است.

مطمئن شوید که از ایزوپروپیل استفاده می کنید و نه اتیل، چرا که اتیل الکل قوی تر است و این می تواند سبب حل شدن حروف چاپ شده روی دکمه های صفحه کلید گردد. هر محلولی با غلظت ۶۰ ٪ الکل یا اندکی بیشتر خوب است ؛ غلظت های بالاتر کمکی به نابودی میکروب های بیشتر نمی کند، اما آسیب نیز نخواهد رساند.

کمی محلول الکل برداشته و یک پارچه کهنه یا حوله کاغذی را با آن مرطوب کنید. هرگز محلول الکل را مستقیما روی صفحه کلید نریزید. به این سخن گوش کنید، یک دستمال مرطوب برای پاک سازی جرم کافی است. ابتدا با پارچه روی کلید ها را مرطوب کنید و سپس همچون تصویر زیر از یک گوش پاک کن جهت  پاک سازی رو و کنار کلید ها استفاده کنید؛ خوب گوش پاک کن را روی دکمه ها بکشید تا پاک سازی کامل شود.

پاکسازی مواد خارجی از زیر دکمه ها

هیچ چیز بدتر از کار کردن با صفحه کلیدی که دکمه هایش به دلیل ریختن مثلا نوشیدنی چسبنده و لیز شده اند نیست! مثلا کافیست کنار رایانه نوشابه بخورید و ناگهان لیوان نوشابه روی صفحه کلید واژگون شود! یا مواد غذایی مانند خرده های بیسکویت از لابلای کلید ها پایین رود. اولین کار: صفحه کلید خود را از رایانه جدا کنید. مایعات ریخته شده روی صفحه کلید را تا جایی که می شود با حوله و پارچه خشک کنید. در حالی که بهتر است برای به حداقل رساندن چسبندگی کلید ها به قسمت پایینی خود صفحه کلید را در حالی که هنوز مرطوب است تمیز کنید، اما فرآیند پاک سازی یکی است و فرقی نمی کند شما لیوان نوشابه خود را ۳۰ ثانیه قبل روی صفحه کلید ریخته اید و یا ۳۰ روز قبل!

برای خلاصی از دست این وضعیت ناخوشایند، ما باید کلیدهای صفحه کلید را تک تک از محل خود خارج کرده و کلید های صفحه کلید را کاملا عمقی پاک سازی کنیم. اگر شما یک صفحه کلید استاندارد دارید، قادر خواهید بود حتی در صورتی که هنگام بستن طرحی از نحوه چینش کلیدها در ذهن نداشته باشید با استفاده از مراجع و شکل های نحوه چینش کلیدها را به درستی مرتب کنید. برای صفحه کلیدی که چینش حروفش سفارشی است، ممکن است کشیدن یک نقشه سریع و یا گرفتن یک عکس از کل صفحه کلید با دوربین دیجیتال تان مفید باشد تا زمانی که خواستید دوباره حروف را سر جای خود بگذارید سردرگم نشده و کار به درستی انجام گردد.

برای صفحه کلید کامپیوتر های رومیزی، یک چاقوی مخصوص صبحانه یا پیچ گوشتی بردارید و سعی کنید یک گوشه ای از هر کلید را بالا بیاورید. لازم نیست نیروی زیادی به خرج دهید، شما باید صدایی شبیه پوپ را بشنوید و همان موقع است که کلید از جای خود خارج شده و در می آید.

برای صفحه کلید لپ تاپ ها، ناخن انگشت شما برای  کشیدن دکمه پلاستیکی به بیرون کفایت می کند. از یک گوشه کلید شروع کنید و به سمت راس  مجاور انگشت را حرکت دهید. فوق العاده مراقب باشید ، چرا که مکانیسم آن از جنس پلاستیک ساخته شده است و شما نباید با بی دقتی سبب شکستن آن شوید چرا که برایتان گران تمام می شود!

هنگامی که کلید ها را از جای خود درآوردید، بهتر است از یک حوله کاغذ و شاید کمی محلول الکل برای تمیز کردن کف صفحه کلید استفاده کنید. مراقب ان میله های فلزی باشید!

برای تمیز کردن کلیدها شما می توانید آنها را در آب گرم شستشو  دهید یا از گوش پاک کن استفاده نمایید. برای قرار دادن کلید های تمیز شده در جای خود، فقط آنها را در محل مناسب خود قرار داده و وسط کلید را رو به پایین فشار دهید تا زمانی که صدای ناگهانی را بشنوید که به معنی چفت شدن کلید است. حالا آنها دیگر نباید احساس چسبندگی و  گیر کردن در محل در موقع فشردن را داشته باشند، و اگر این مورد هنوز وجود دارد احتمالا به خاطر آن بوده که یا به درستی روی محل خود تنظیم نشده اند  یا آن ها را در جای اشتباه نصب کرده اید. در کلید هایی که میله فلزی دارند، مطمئن شوید که میله ها به درستی به کلید متصل و انتهای هر میله در اسلات بر روی صفحه کلید میزان باشد (عکس بالا و پایین را مقایسه کنید!)

کیبرد های سبک Chiclet  (صفحه کلیدی که دکمه ها به هم پیوسته اند و همه روی یک صفحه پلاستیکی قرار دارند) صفحه کلید های بسیار خوبی محسوب می شوند به این دلیل که رویه آنها ضد گرد و خاک بود و از ورود مقدار زیادی گرد و خاک در زیر کلیدها جلوگیری می کنند، اما متاسفانه من هنوز راه خوبی برای پاک کردن آنها از مواد چسبنده نیافته ام. اگر شما یک راه خوب سراغ دارید، آن را در نظرات به اشتراک بگذارید!

ذرات مواد غذایی و چرک

عاشقان رایانه و کسانی که صبح تا شب پای رایانه شان هستند همیشه در رژیم گرفتن بهترین نیستند. گذشته از نوشابه، شما ممکن است  قطعات چیپس، خرده  های فست فود، یا قطعه پاپ کورن نیز زیر صفحه کلید آنها ببینید، که هنگامی که با چنین وضعیتی تایپ می کنند کاملا احساساتی می شوند! همانطور که مشغول پاک سازی زیر این کلید ها از مواد غذایی هستید، تا آنجا که می شود کلید ها را از محل خود خارج کنید. از یک جاروبرقی استفاده کنید، سپس می توانید از یک اسپری هوای فشرده برای کاملا پاک کردن و زدودن مواد خارجی استفاده کنید.

برای لکه های واقعا کثیف، سعی کنید از یک مداد پاک کن بهره بگیرید. ممکن است شگفت زده شوید که پاک کن چه قدر خوب خاک را لایه برداری می کند. فقط مراقب باشید که ذرات پاک کن، دوباره به کیبرد برنگردد!

اگر شما همه روش های فوق را برای کاهش آلودگی و چربی از کیبرد خود امتحان کرده اید، پس یک روش آخری هم هست که بگذارید اینجا مطرح کنم. یک  مسواک با پرزهای نرم بردارید که با کمی الکل مرطوب شده و صفحه کلید را با آن تمیز کنید. شما می توانید کلید های جدا شده از کیبرد را با مسواک و مقداری آب صابون تمیز کنید. کلید های صفحه کلید شما از روز اولش هم تمیز تر خواهند شد!

صفحه کلید کثیف مانع از تایپ کردن موثر و سریع می شود و احساسی از انزجار را به تایپیست منتقل می کند و به جز آن عاملی برای بیماری است و همین طور ظاهری زشت به نمای کلی رایانه شما می دهد. اگر از چنین کیبردی رنج می برید صفحه کلید خود را با متدهای فوق جلوه ای تازه و دوست داشتنی ببخشید طوری که از دیدنش لذت ببرید. این روش ها را کم  و بیش برای ماوس رایانه نیز می توانید به کار ببرید، به ویژه استفاده از الکل و گوش پاک کن. آیا راه بهتری برای این کار سراغ دارید؟ به ما در نظرات اعلام کنید!

 

 

نظرسنجی لامرد آی سی تی

معمولاً از کدام دستگاه برای اتصال به اینترنت ، بیشتر استفاده می کنید ؟
 

درباره لامرد آی سی تی

شركت « فناوری اطلاعات و ارتباطات لامرد » از بدو تاسيس در سال 1385با هدف ارائه خدمات مناسب و گسترده با استفاده از دانش روز، فعاليت خود را آغاز نموده است. در حال حاضر اين شركت با ارائه يكي از گسترده‌ترين خدمات مبتني بر تکنولوژی روز ، استاندارد‌هاي جديدي را در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح نموده است.