جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیر فعال است .
لطفا آن را در بخش تنظیمات مرورگر خود فعال نمایید.
پس از فعال نمودن آن میتوانید برای برگشت به پورتال اینجا کلیک کنید.
صفحه نخست مقالات سالمندنان و اینترنت
سالمندنان و اینترنت

شرکت لامرد آی سی تیهروقت که صحبت از سالمندان و مشکلات شان می شود، همه فقط به فکر حل مشکلات پزشکی آنها هستند یا در خوش بینانه ترین حالت به ورزش در دوران سالمندی اشاره می کنند ولی کمتر کسی هست که در مورد مسایل اجتماعی و ارتباطی سالمندان صحبت کند؛ مسایلی مانند استفاده از اینترنت! تعجب نکنید چون اینترنت فقط مختص جوانان و نوجوانان نیست و در سراسر دنیا کم نیستند سالمندانی که از طریق اینترنت با فرزندان، نوه ها یا دوستان خود ارتباط برقرار می کنند و به این ترتیب فاصله ها را از میان ببرند و به همان چیزی می رسند که از ته دل خواهانش هستند؛ ارتباط اجتماعی!

در نوامبر ۲۰۰۴ حدود ۱۱ میلیون سالمند در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می کردند که نسبت به ۴ سال قبل از آن رشدی ۵۵ درصدی داشته و در نوامبر ۲۰۰۸ این رقم به ۱۸میلیون نفر سالمند رسیده است. زمانی که این کاربران مسن در اینترنت می گذرانند هم نسبت به قبل افزایش یافته است: ۳۰ ساعت در سال ۲۰۰۰ و ۶۰ ساعت در سال ۲۰۰۹.

این آمار نشان می دهد که سالمندان هم در زمینه استفاده از تکنولوژی های نوین چیزی از بقیه کم ندارند و به خوبی می توانند با دنیای مجازی ارتباط برقرار کنند. البته باید در ابتدا سالمندان را با ویژگی های مختلف اینترنت آشنا کرد و آنها را از خطرات احتمالی مانند حملات سایبری و سرقت اطلاعات شخصی آگاه کرد. تحقیقات نشان می دهد ناآشنایی سالمندان با نحوه کاربرد کامپیوتر و اینترنت، ترس آنها از خطرات احتمالی، دسترسی نداشتن به کامپیوتر یا اینترنت و ناآشنایی با مهارت های استفاده از این پدیده، عواملی هستند که مانع گسترش استفاده از وب میان سالمندان می شود. در حالی که می توان با کلاس هایی ساده و ابتدایی آنها را با این پدیده آشنا کرد و راه های مقابله با خطرات سایبری را به خوبی آموزش داد: استفاده از برنامه های آنتی ویروس و افزارآنتی جاسوس، حفظ اطلاعات شخصی و احتیاط در استفاده از اینترنت در امور بانکی!

به عنوان نمونه کشور انگلستان کارگروهی ویژه به نام «اتحاد آنلاین» تشکیل داده تا جوانان علاقه مند، مهارت های اولیه استفاده از اینترنت را به سالمندان آموزش دهند. البته اقدامات دیگری هم برای آسایش بیشتر مادربزرگ ها و پدربزرگ های اینترنت باز انجام شده مانند: استفاده از گزینه های مختلف بزرگ نمایی متن و عکس در سایت های مختلف و ایجاد وب سایت های خبری و اجتماعی مخصوص سالمندان!

  • وابستگی به اینترنت

البته گروهی از کارشناسان هم با این موضوع یعنی استفاده سالمندان از اینترنت مخالف اند! آنها معتقدند استفاده از اینترنت تنها مسکنی است برای مشکلات روحی سالمندان که هرگز نمی تواند جایگزین درمان اصلی شود! به عنوان نمونه جامعه شناسان مرکز تحقیقاتی واشنگتن، اینترنت و فضای مجازی را یک سراب خوش رنگ و لعاب می دانند که تنها تا مدتی می تواند تنهایی سالمندان را پر کند و با گذشت زمان مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد خواهد کرد. چون ممکن است سالمندان هم مانند جوانان معتاد استفاده از اینترنت شوند و زندگی واقعی را به طور کامل رها کنند. آنگاه آنها زندگی در دنیای مجازی و ارتباط با دوستان و کاربران مختلف را به زندگی در دنیای واقعی و تنهایی ترجیح خواهند داد و کم کم دچار اختلالات روحی می شوند.

  • اینترنت بیشتر ، افسردگی کمتر

پژوهش های میدانی محققان مرکز پومپئو فابرا شهر بارسلونا، نشان می دهد اصلی ترین دلیل استقبال سالمندان از اینترنت و وب احساس حضور در جمع مجازی کاربران اینترنت است. سالمندان با تمام وجود می خواهند زندگی را نفس بکشند و حس کنند بخشی از این دهکده جهانی هستند و به همین دلیل مشتاق اند با ویژگی های جدید ارتباطات مجازی آشنا شوند. به علاوه، گزارش سالانه مرکز تحقیقات رسانه فدرال آمریکا نشان می دهد سالمندانی که از اینترنت و ارتباطات مجازی استفاده می کنند ۲۰ درصد کمتر از سالمندانی که با اینترنت بیگانه اند مبتلا به افسردگی می شوند.

جالب است بدانید حتی پزشکان هم استفاده اصولی از اینترنت را به سالمندان توصیه می کنند: محققان دانشگاه لوییزیانا اعلام کرد ه اند سالمندانی که با کامپیوتر سروکار دارند و بخشی از روز در اینترنت مشغول وب گردی (البته اصولی نه بی هدف) هستند، عملکرد مغزی بهتری دارند و کمتر دچار بیماری هایی مانند آلزایمر می شوند. درواقع حضور در جامعه مجازی و سروکله زدن با پروتکل ها و قواعد مختلف دنیای وب مانند یک باشگاه پرورش ذهن است برای سالمندانی که نیاز دارند پویا و پرتحرک باقی بمانند!

  • سالمندان به ایمیل علاقه دارند!

اما سالمندان به چه جنبه هایی از دنیای وب علاقه مندند؟ تحقیقات محققان استرالیایی نشان می دهد استفاده از ایمیل محبوب ترین کاربرد اینترنت برای سالمندان است. آنها از طریق ایمیل با دوستان و افراد خانواده خود در شهرهای دور و نزدیک ارتباط برقرار می کنند یا اخبار روز را به صورت خبرنامه از سایت های خبری مختلف دریافت می کنند. دومین کاربرد محبوب اینترنت برای سالمندان استفاده از وب سایت های نقشه های طبیعی و عکس های هوایی است! این طور که نتایج تحقیق نشان می دهد سالمندان علاقه مندند به کمک نقشه های دقیق هواشناسی و وب سایت های حرفه ای عکس با آب و هوا و مناظر طبیعی نقاط مختلف جهان آشنا شوند؛ مناطقی که شاید هرگز فرصت و امکان سفر به آنها را نداشته اند! مورد سوم لیست، فعالیت های بانکی است.

این نشانه خوبی است که ثابت می کند کم کم سالمندان جوامع پیشرفته نیز به سهولت انجام امور بانکی از طریق اینترنت پی برده اند و خرید اینترنتی را هم به گزینه های خرید خود اضافه کرده اند! و مورد آخر بازدید از وب سایت های تحلیلی اخبار سیاسی و اقتصادی است که نشان می دهد کم کم اینترنت توانسته این قشر از جامعه را هم به سوی خود جلب کند و گوی سبقت را از رسانه هایی مانند روزنامه، رادیو و تلویزیون برباید.

 

نظرسنجی لامرد آی سی تی

معمولاً از کدام دستگاه برای اتصال به اینترنت ، بیشتر استفاده می کنید ؟
 

درباره لامرد آی سی تی

شركت « فناوری اطلاعات و ارتباطات لامرد » از بدو تاسيس در سال 1385با هدف ارائه خدمات مناسب و گسترده با استفاده از دانش روز، فعاليت خود را آغاز نموده است. در حال حاضر اين شركت با ارائه يكي از گسترده‌ترين خدمات مبتني بر تکنولوژی روز ، استاندارد‌هاي جديدي را در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح نموده است.